Sopeutuva sirkus

Sirkuksen historia on läpikäynyt kovaa arvostelua niin virkamiehiltä kuin tavallisilta kansalaisilta. Sirkuksen arvostus on noussut ja onkin nykymaailmassa ihastuttavaa, kun sirkus on päässyt ns. siisteihin sisätiloihin kuten teattereihin. Sirkus on laji, jossa yhdistyvät mielestäni näytteleminen, fyysisyys, henkisyys ja luovuus. Minulle se on parhaimmillaan leikkiä, jossa ei kilpailla muita kuin itseään vastaan.

Innostuin sirkuksesta 34-vuotiaana, kun ilmoittauduin Hämeenlinnan kansalaisopiston sirkus- ja tanssilinjalle. Aluksi opettelin ihan perustekniikoita eri välineillä ja innostuin heti jongleerauksesta. Asuessani silloin Hattulassa, Hämeenlinnan pohjoispuolella maaseutumaisessa miljöössä, en törmännyt muihin sirkuslajien harrastajiin. Ostin Tampereelta kolme palloa ja näistä innostuin heti. Olinhan nuorena juossut ja heitellyt palloja niin jalkapallon kuin koripallon perässä. Kaikki temput opiskelin netin välityksellä ja uusia temppujen oppiminen lähti yrityksen ja erehdyksen kautta hioutumaan. Helpoin ja mukavin tie netin kautta oppiminen ei itselleni ollut, mutta sitä olen hyödyntänyt etenkin harrastukseni alkuvaiheessa paljon.

Tampereella tutustuin sosiaaliseen sirkukseen kun törmäsin kesällä puistossa Sirkus Fokuksen kahvilaan. Kiinnostuin ja menin tutustumaan, mitä kaikkea tuolla voi kokeilla ja ihan ilmaiseksi. Sirkus olikin tullut nyt sinne missä ihmiset ovat. Innostuin kokeilemaan eri välineitä ja sain uuden syyn jatkaa harjoituksia. Täällä tapasin monia lajien harrastajia ja se innosti harjoittelemaan enemmän. Uudet taidot ja temput lisäsivät itseluottamusta ja motivaatioita kehittää niin fyysistä kuin psyykkistäkin puolta. Oli myös kiva huomata, että ihmisten seurassa olikin mukava viettää aikaa kun oli joku väline, minkä turvaan pystyi takertumaan jos sanoja ei löytynyt. Pian aloin tutustumaan eri ihmisiin ja ryhmiin ja pystyin nyt harjoittelemaan enemmän ja paremmin kun löytyi niihin sopivia tiloja.  

Uuden tempun tai taidon oppiminen vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa riippuen tempun vaikeudesta ja välineestä. Itsekurin merkitys nousee arvoon arvaamattomaan kun haluaa kehittyä jossain lajissa. Tietyt harjoitukset täytyy tehdä uudelleen ja uudelleen säännöllisesti, jotta kehitys ei pysähtyisi. Sirkuslajien ammattilaiset ovat sopeutuneet tähän erinomaisesti, sillä heidän on pitänyt tottua taloudellisenkin epävarmuuden edessä tekemään ja suunnittelemaan uusia esitys- ja ohjelmanumeroita.

Nyt tilanne on se, että tilat ovat kiinni eikä sosiaalisia tapahtumia voida järjestää. Ihmiset tekevät sirkuksen ja toisilta oppiminen ovat itselleni se mieluisin tapa oppia uusia temppuja ja taitoja. Näin ollen tilanne asettaa haasteita oman kehittymisen ja motivaation säilyttämiseksi. Itselleni tilanne on tietyllä tavalla paluuta entiseen eli treenaamista kotona. On ollut ilahduttava huomata, että sirkus ei ole hävinnyt minnekkään rajoituksista huolimatta, vaan pyrkii yhä sinne missä ihmiset eli nyt nettiin. Eri artistit ja harrastajat lataavat nettiin yhä haastavampia temppuja ja haasteita muiden oppimiseksi ja inspiraatioksi. Myönnän toki, että hauskempaa ja tehokkaampaa saattaa olla yhdessä treenaaminen mutta kotonakin pystyy ainakin joitakin lajeja harrastamaan ja aina voi tehdä kehonhuoltoa ja venyttelyä noiden harrastusten tukemiseksi. Kaikilla ei myöskään ole mahdollista päästä nettiin ja kaikilla ei ole mahdollista treenata kotona. Osalla ihmisistä ainoat sosiaaliset kontaktit saattavat syntyä eri sosiaalisten sirkusta tarjoavien tahojen kautta. Näiden ihmisten puolesta nykyinen tilanne saattaa olla erityisen haastava. Monia tuttuja kasvoja ja oppimisen riemua ei nyt näe.

Uskon, että sosiaalisella sirkuksella on kuitenkin valoisa tulevaisuus ja sen merkitys hyvinvoinnin ylläpitämiseksi korostuu. Taloudellisia resursseja kohdistaessa olisi syytä ottaa huomioon, että sosiaalinen sirkus saattaa vähentää muiden yhteiskunnan resurssien käyttöä. Taide ja luovuus ovat arvoja, jotka saattavat nostaa suosiotaan yhteiskunnan taloudellisen tilanteen heikentyessä. Siksi sirkus nousee vahvempana, luovempana ja notkeampana kuin koskaan ennen.

Teksti: Joni

Sopeutuva sirkus
Siirry sivun alkuun